Paths of Memory

Lakisha Apostel, Victoria Sarangova, Stas Shärifullá, Ziliä Qansurá

Seizoen

1 september – 31 oktober 2025
Verschillende locaties

Curator: League of Tenders

Schepen van de Middelburgse Commercie Compagnie, geschilderd door Engel Hoogerheyden (1740-1807) © Zeeuws Archief | Paths of Memory | Lakisha Apostel, Victoria Sarangova, Stas Shärifullá, Ziliä Qansurá

Monuments, like graves, are intended to preserve the dead and to suspend the past.

– Saidiya Hartman, Lose Your Mother, 2006


Herinneringen vormen geen afgerond boek, maar zijn een nagalm—een echo die blijft hangen in de ruimte tussen wat wordt uitgesproken en wat wordt verzwegen. Het derde seizoen van het internationaal nomadisch programma 2024-2025, Repetition is a Form of Changing, heeft als titel Paths of Memory en is samengesteld door curatorenduo League of Tenders. In dit programma onderzoeken de deelnemende kunstenaars de spanningen tussen wie autoriteit heeft om herinneringen uit te wissen en te bewaren, en hoe we op andere manieren kunnen herinneren.

Het vertrekpunt voor Paths of Memory zijn twee monumenten in Middelburg—het VOC-monument (2002) en het Zeeuws Slavernijmonument (2005). Hoewel beide de rol van Nederland in de trans-Atlantische slavenhandel erkennen, laten ze niet de stemmen van degenen die het generatiegeheugen van de slavernij met zich meedragen horen. Vleeshal organiseerde van 2002-2004 een open call voor kunstenaars om een monument voor slavernij in Middelburg te ontwerpen, maar de jury die verantwoordelijk was voor de selectie van de kunstenaars, koos niet voor een kunstenaar die een nazaat van tot slaaf gemaakten was.

In de afwijzingsbrief aan een van de kandidaten, een Surinaams-Nederlandse kunstenaar, benadrukte voormalig directeur van Vleeshal, Rutger Wolfson:

Zoals al eerder is uitgesproken, is het vanaf het begin onze bedoeling geweest dat dit monument eerder een plaats van bezinning zou moeten worden, dan een plaats van discussie. In het bewustwordingsproces van dit gedeelde slavernijverleden dat nu naar buiten kan komen en niet alleen individueel maar vooral samen kan worden verwerkt, moet er natuurlijk ook ruimte zijn voor discussie. (Het zal tijd worden!) Toch denken wij dat het niet daarmee begint en dat in het helingsproces de (h)erkenning en troost eerst aan de beurt komen. Wij herkennen in uw ontwerp wel het meer universele element en dat spreekt ons erg aan.

Wij stellen dat het altijd tijd is voor discussie—en dat helen begint wanneer degenen die door geweld getroffen zijn, de macht krijgen om op hun eigen voorwaarden te herinneren en gebeurtenissen te bewaren.

De vorm van monumenten zoals we die nu kennen, is ontworpen om het verleden vast te zetten als iets dat niet ter discussie staat. Uitgehouwen in steen, gegoten in brons, ingebed in het landschap—ze lijken er altijd al te zijn geweest en voor altijd te blijven. Net als de ogenschijnlijk neutrale etnografische en historische musea vertellen monumenten verhalen die ons plaatsen binnen geschiedenissen die door anderen zijn verteld. Zo volgt elk monument en museum een herdenkingsregime dat wordt bepaald door degenen die de macht en middelen hebben om ze te bouwen en manieren van herinneren—en vergeten—te bepalen.

Paths of Memory richt zich op de nauwelijks zichtbare sporen van degenen die niet de autoriteit hadden om duidelijke sporen achter te laten en hun eigen geschiedenis te schrijven. Door zich opnieuw te verbinden met objecten die materiële overblijfselen van hun culturen bevatten, omarmen de uitgenodigde kunstenaars—Lakisha Apostel, Victoria Sarangova, Stas Shärifullá en Ziliä Qansurá—complexiteit en bevragen zij de hedendaagse machtsverhoudingen die uit het verleden zijn geërfd.

Sommige monumenten en musea, vooral die over slavernij, maken gebruik van ‘herinnering en verzoening,’ zoals het slavernijmonument in Middelburg. De Afro-Amerikaanse wetenschapper Christina Sharpe merkt op dat dit soort ‘herinnering’ vaak een synoniem wordt voor ‘ermee in het reine komen met voortdurende en alledaagse wreedheid’ (wat meestal betekent: aan voorbijgaan). De Curaçaose kunstenaar Lakisha Apostel bevraagt het verhaal van verzoening in haar performance en installatie. Zij richt zich tot het water van de Middelburgse gracht, dat de herinnering draagt aan de schepen die tot slaaf gemaakten van de Westkust van Afrika naar de Amerika’s vervoerden, en vervolgens hun herinnering uitwisten en Zeeland verrijken.

Andere monumenten verhullen geschiedenissen van koloniale overheersing en imperiale verstrengeling, en bieden door de staat goedgekeurde versies van het verleden die anderen hun stem ontzeggen. Bijvoorbeeld het monument van een Bashkort ruiter aan de IJssel, vlak bij Veessen in Nederland. Het viert de Bashkort soldaten die Nederland hielpen bevrijden van Napoleon als onderderdeel van het Russische keizerlijke leger, maar verzwijgt de kolonisatie en voortdurende onderdrukking van de Bashkorts door de Russische staat. In hun audio-essay richten kunstenaars Stas Shärifullá en Ziliä Qansurá (beide hebben een Bashkort achtergond) zich aandachtig op dit monument en zijn omgeving, waarbij ze riviergeluiden, Bashkort liederen en de muziek van de quray—een traditioneel instrument—over elkaar leggen om een ander perspectief hoorbaar te maken.

Etnografische musea bevatten collecties van objecten, foto’s en zelfs menselijke resten van inheemse, tot slaaf gemaakte en gekoloniseerde volkeren—vaak gepresenteerd als relicten van een prehistorisch verleden, ontdaan van hun geheugen en geschiedenis. De Kalmukse kunstenaar Victoria Sarangova gaat in op de Kalmukse objecten en foto’s uit het Humboldt Forum in Berlijn, die werden verworven nadat een groep Kalmukken tentoongesteld werd in zogenaamde etnologische tentoonstellingen—ook wel bekend als mensentuinen—in Duitsland en Frankrijk. In haar lecture-performance werkt Victoria aan het doorbreken van dit ontmenselijkende kader door de levens van deze mensen te herinneren en het lijden dat ertoe leidde dat zij in Europa tentoongesteld werden.

Al deze geschiedenissen die door monumenten en musea bewaard worden, resoneren vandaag de dag. In haar boek In the Wake: On Blackness and Being vraagt Christina Sharpe: Hoe herdenken we een gebeurtenis die nog steeds voortduurt?’ die ze beantwoord met: ‘In de nasleep verschijnt het verleden dat niet voorbij is altijd opnieuw, om het heden open te breken.’ En dus vragen wij: Wie bepaalt hoe wij herinneringen vormgeven? Hoe functioneert een monument—binnen grote verhalen en in subtiele, uitdagende tegenstemmen? Hoe kunnen we op andere manieren herinneren om ons recht op het produceren van geschiedenis—en onze toekomst—op te eisen?

De kunstwerken die speciaal voor dit seizoen van het internationaal nomadisch programma zijn ontwikkeld ontvouwden zich in september en oktober 2025. Een deel van de installaties die voortkomen uit het onderzoek en de performances worden gepresenteerd in de tentoonstelling Tatar* Kiss in de Vleeshal.

De productie van het werk van Stas Shärifullá en Ziliä Qansurá wordt ondersteund door het WE Jansenfonds.

Programma:

Oktober — Online release van de audiowandeling en essay door Stas Shärifullá en Ziliä Qansurá

Les Amours Du Nord

Stas Shärifullá, Ziliä Qansurá

Geluidswandeling

29 oktober – 30 november 2025
Online

Curator: League of Tenders

Stas Shärifullá & Ziliä Qansurá. 'Les Amours Du Nord', 2025. Performance. Foto: Valia Fetisov


 | Les Amours Du Nord | Stas Shärifullá, Ziliä Qansurá

Het project Les Amours Du Nord van Stas Shärifullá en Ziliä Qansurá maakt deel uit van Vleeshals internationaal nomadisch programma 2024–2025, getiteld Repetition is a Form of Changing. Dit programma is samengesteld door het curatorenduo League of Tenders (Elena Ishchenko en Maria Sarycheva) en bestaat uit vier seizoenen. Les Amours Du Nord is het derde project binnen het derde seizoen, Paths of Memory, waarin de kunstenaars onderzoeken wie de macht heeft om herinneringen uit te wissen of te bewaren — en op welke andere manieren we kunnen herinneren.

Les Amours Du Nord is een driedelig werk van Stas en Zilliä en bestaat uit een geluidswandeling, een installatie voor de tentoonstelling Tatar* Kiss in de Vleeshal, en een performance tijdens de opening van diezelfde tentoonstelling. Het werk ontstond uit een toevallige ontmoeting met een monument van een Bashqort-boogschutter te paard in Veessen — een sculptuur dat het beeld schetst van ‘exotische’ oosterse krijgers, die ook wel les amours du Nord (noordelijke cupido’s) genoemd worden nadat ze hielpen bij de bevrijding van Nederland van de Napoleontische overheersing. De kunstenaars, beiden van Bashqortse afkomst, bevragen en herzien dit heersende beeld door middel van veldopnames, gedeconstrueerde traditionele liederen, verhalen en vilt, om deze geschiedenis vanuit een ander perspectief te tonen.

Volgens de Russische geschiedschrijving gebruikten de Fransen de bijnaam les amours du Nord voor de Bashqorts, een Inheems volk uit het Oeralgebergte dat diende in het Russische keizerlijke leger, ondanks de voortdurende onteigening van hun land en autonomie door datzelfde rijk. De bijnaam noordelijke cupido’s symboliseerde de perceptie van de Bashqorts als ‘dappere krijgers’. Hoewel zij in hun oorlogen vochten, werden niet-Russische soldaten bestempeld als inorodtsy — ‘mensen van een ander soort’ — en kregen ze te maken met zware beperkingen. Bashqorts mochten bijvoorbeeld geen vuurwapens bezitten en moesten vechten met houten bogen.

Tot op de dag van vandaag gebruikt Rusland dit beeld van de ‘dappere krijger’ om historisch onderdrukte volkeren naar het front te sturen — recent nog tijdens de oorlog in Oekraïne, waar zij opnieuw onevenredig zwaar worden getroffen. Het inzetten van gekoloniseerde mensen in koloniale oorlogen legt vergaande koloniale praktijken bloot.

Het vertrekpunt van het project is een geluidswandeling met veldopnames uit Veessen en omgeving. De 15 minuten durende soundscape schetst de vredige sfeer van de haven waar het monument zich bevindt, inclusief spontane opmerkingen in verschillende talen (onder andere Russisch) van toeristen die het monument voor het eerst zien. Ook weerklinken de tonen van de quray, een traditioneel Bashqorts muziekinstrument, dat een ander auditief perspectief oproept. In plaats van de ‘exotische’ representatie van een Bashqort-krijger ver van zijn geboorteland centraal te stellen, nodigt de geluidswandeling de luisteraar uit om na te denken over de ervaring van het monument zelf — voorbij propaganda en historische mythes.

De geluidswandeling kan worden beluisterd bij het monument in de haven van Veessen, maar ook bij andere historische monumenten, waardoor luisteraars worden aangemoedigd hun eigen positie te heroverwegen en aandacht te schenken aan context en situatie, in plaats van aan de ‘historische’ figuren die ze representeren.

De geluidswandeling is beschikbaar op deze pagina of via koptelefoons als onderdeel van de installatie bij Tatar* Kiss. Ziliä maakte voor deze installatie een groep van drie cupido’s – gemodelleerd naar de geromantiseerde figuren uit de klassieke beeldhouwkunst – waarvan sommigen in de lucht hangen. Ze ziet hen als fysieke belichamingen van kinderen die uit hun families zijn weggenomen, verdwenen in de luchten boven Europese landen. Voor Ziliä roept het werk de vraag op waarom de lichamen van Inheemse volkeren steeds weer opduiken in verhalen waarin zij worden voorgesteld als dappere strijders. Om het beeld van les amours du Nord te heroverwegen, grijpt zij terug op het vilten — een traditionele en cultureel belangrijke Bashqortse ambacht die ze als kind leerde. In zijn multikanaals geluidsinstallatie interpreteert Stas de traditie van heldenliederen (bait), en in het bijzonder een volkslied over Qahım Türä, een Bashqortse commandant in de Napoleontische oorlogen, die volgens overlevering door Russische troepen werd vergiftigd op weg naar huis.

Op 27 september voerden Stas en Ziliä een performance op tijdens de opening van Tatar* Kiss. Stas speelde op een quray, traditioneel gemaakt van de stengel van een rietplant die groeit in de Oeral, Siberië en Mongolië, maar tijdens de performance vervaardigde hij het instrument uit plastic buizen. Ziliä gebruikte haar stem om, in zowel Bashqort als Engels, het verhaal te vertellen van haar ontmoeting als kind met oudere vrouwen die de hongersnood van 1921–1924 in de Idel-Oeral-regio hadden meegemaakt — een tragedie die een kwart van de Bashqortse bevolking het leven kostte.

Door geluid, vilt, zang en opnames te combineren, herdenken Stas en Ziliä manieren van herinneren en herdenken — een poging om een verhaal te vertellen over hun voorouders dat op vele manieren nog altijd onvertelbaar blijft.

[@portabletext/react] Unknown block type "boxBlock", specify a component for it in the `components.types` prop

Stas Shärifullá (ook bekend als HMOT) is een kunstenaar, onderzoeker en muzikant die geluid, identiteit, herinnering en luisteren onderzoekt door de lens van zijn Yılan Bashqort-erfgoed. Geboren in Oost-Siberië (Rusland), verdiept Stas zich in de orale tradities van Noord- en Centraal-Aziatische culturen, met bijzondere aandacht voor hoe geluid identiteit en herinnering vormt. Als autodidactisch computermuzikant en quraysı (traditioneel Bashqort-fluitspeler) werkt hij in uiteenlopende media, waaronder vrije compositie, mixed-media-installaties, performatieve lezingen, interventies en meer.

Ziliä Qansurá is een multidisciplinaire kunstenaar geboren in Bashkortostan (Rusland). In haar praktijk combineert zij schilderkunst, installaties en performances. De afgelopen twee jaar keert zij steeds vaker terug naar viltbewerking, waarmee ze wandkleden en sculpturen creëert die thema’s als nationale en genderidentiteit, collectief trauma en Turkofuturisme behandelen. Momenteel studeert Ziliä aan de Academy of Fine Arts Vienna, waar zij ook woont en werkt.

18 oktober — Authenticity, Novelty, and Uniqueness, een lecture-performance door Victoria Sarangova bij Spore Initiative (Berlijn, Duitsland)

Authenticity, Novelty, and Uniqueness

Victoria Sarangova

Lecture performance

18 oktober 2025
14:00 – 17:00
Spore Initiative

Curator: League of Tenders

Credit: Victoria Sarangova. Authenticity, Novelty, and Uniqueness. 2025 | Authenticity, Novelty, and Uniqueness | Victoria Sarangova

Authenticity, Novelty, and Uniqueness van Victoria Sarangova maakt deel uit van Vleeshals internationaal nomadisch programma 2024–2025, getiteld Repetition is a Form of Changing. Dit programma is samengesteld door curatorenduo League of Tenders (Elena Ishchenko en Maria Sarycheva) en bestaat uit vier seizoenen. Authenticity, Novelty, and Uniqueness was het eerste project binnen het derde seizoen van het programma, Paths of Memory, waarin de deelnemende kunstenaars onderzoeken wie de macht heeft om herinneringen uit te wissen en te bewaren, en op welke andere manieren we ons kunnen herinneren.

In haar onderzoeksproject verweeft Victoria Sarangova, een kunstenaar van Kalmyk-Oirat-afkomst, archief fragmenten en diasporische herinneringen in een poging de tot zwijgen gebrachte stemmen van de Kalmyk-Oirat-mensen te reconstrueren — mensen die werden tentoongesteld in zogenaamde ethnologische tentoonstellingen of ‘mensentuinen’ in Europa.

De titel van het project — Authenticity, Novelty, and Uniqueness (oorspronkelijk Echtheit, Neuheit und Eigenartigkeit in het Duits) — is ontleend aan woorden van de Duitse ‘koning van de dierentuinen’ Carl Hagenbeck en zijn impresario’s, die deze termen gebruikten als criteria om de Kalmyken te beschrijven als ‘waardig’ om op te treden in zijn Völkerschauen (volkerententoonstellingen).

In het 19e-eeuwse Europa werden de zogenaamde mensentuinen een massafenomeen: publieke voorstellingen waarin levende leden van niet-Europese bevolkingsgroepen — destijds vaak “races” genoemd — werden tentoongesteld. De Kalmyk-Oirat-bevolking, inheems in de steppegebieden rond de benedenloop van de Wolga en in de 18e eeuw gekoloniseerd door het Russische Rijk, nam in 1883 voor het eerst deel aan Hagenbecks ethnological shows in de Berlijnse dierentuin. De voorstelling was zo populair dat ze ook reisde naar Dresden, Parijs en Hamburg.

Tegen het einde van de 19e eeuw waren de mensentuinen uitgegroeid tot een volwaardige amusementsindustrie en een trans-imperiale onderneming, met wereldwijd gerekruteerde deelnemers (de deelname van de Kalmyken werd goedgekeurd door het Russische Rijk). Deze tentoonstellingen speelden een grote rol in de racialisatie en othering van Inheemse en Zwarte mensen en maakten deel uit van een breder paradigma waarin ook wetenschappelijke instellingen en etnografische collecties een rol speelden. Carl Hagenbeck was erelid van de Berlin Society for Anthropology, Ethnology, and Prehistory en gaf wetenschappers toestemming zijn performers te onderzoeken en te fotograferen. Hun bezittingen en kleding werden verzameld en belandden in ethnografische musea, waar ze nog lang na de sluiting van de mensentuinen werden getoond op manieren die het beeld van Inheemse volkeren als relieken versterken.

In een van deze musea, het etnologische museum in Berlijn, ontdekte Victoria een Kalmyk-collectie afkomstig van Hagenbecks shows. Ze benadert deze objecten en foto’s met de vraag: “hoe kunnen we voorbij de onderdrukking en het ogenschijnlijk neutrale regime van archieven en musea gaan en de verhalen van mensen vertellen?”

Victoria volgt de methode van kritische fabulatie, ontwikkeld door de Zwarte wetenschapper Saidiya Hartman, bij het ontwikkelen van haar lecture performance en haar installatie in de tentoonstelling Tatar* Kiss. Er zijn maar weinig sporen of documenten bewaard gebleven van deelnemers aan deze etnologische tentoonstellingen, maar Victoria vond enkele foto’s van Kalmyk-deelnemers die tijdens Hagenbecks shows werden gemaakt. Met deze beelden probeert ze zich voor te stellen hoe hun levens en ervaringen eruitzagen — verder dan het archief dat hen reduceert tot studieobjecten.

In haar installatie bij Vleeshal gebruikt Victoria een zware witte katoenen stof genaamd Kalmuck, die volgens sommige bronnen door Kalmyk-Oirats werd gebruikt als zadeldoek. Deze stof werd tijdens de Napoleontische oorlogen naar Europa gebracht toen de Kalmyk-Oirats vochten in het Russische leger naast andere Inheemse volkeren. Op deze stof verbeeldt Victoria flarden van het dagelijks leven van de Kalmyken die zichtbaar zijn op de foto’s uit het Berlijnse etnologische museum, waarbij ze hekken en bewakers achterwege laat en de routes vóór en na de show verbeeldt.

Het bijbehorende geluidswerk dat te beluisteren is de tentoonstelling Tatar* Kiss vormt ook een essentieel onderdeel van de lecture performance. Victoria nodigde sprekers van de bedreigde Kalmyk-taal uit om de oorspronkelijke uitspraak en spelling te herstellen van de namen van de performers die door Europese etnologen waren opgeschreven. Ze vroeg leden van de hedendaagse Kalmyk-Oirat-diaspora om deze namen uit te spreken in een poging om zo hun menselijkheid terug te eisen.

De lecture performance Authenticity, Novelty, and Uniqueness bevraagd hoe artistieke praktijken ons kunnen helpen verder te gaan dan de traditionele methoden die archieven en etnologische musea hanteren (die nog steeds slechts fragmentarische sporen van Inheemse volkeren bevatten) en richting duurzame manieren van herinneren kunnen gaan. Victoria nodigt ons uit om samen te blijven hangen in het kritische veld van hiaten en vragen.

Victoria Sarangova werd geboren in Kalmykia en woont in Berlijn. Ze werkt met geluid, video, tekst en borduurwerk. Haar vaak site-specifieke installaties verkennen vooruitgang, geheugen en identiteit – geworteld in haar thuisland en geïnformeerd door haar familiearchief evenals haar persoonlijke geschiedenis. Ze behaalde een BA aan Central Saint Martins, Londen (2014), en een MA aan de Universiteit voor de Kunsten Berlijn (2020).

Het geluidscomponent van het werk is gemaakt in samenwerking met Lidji, Ami, Anzhela, Vera, Eva, Naran, Gilyana, Alisa, Arslan, Halgina, Sükä, Namsa, Lyuuba, Khatan Bata, Polina, Gerel Palinkas, Elza Palinkas, Baine Choros, Jacques Baldachinoff, François Targiroff, Dzsemma Papdeakne Yavanova, vertegenwoordigers van de Kalmykse diaspora. Het opgenomen archief behoort tot hen en is met hun toestemming gebruikt.

19 oktober — Performance door Lakisha Apostel, een wandeling van het Kanaal door Walcheren naar Vleeshal

Echoes of the Abyss

Lakisha Apostel

Performance

19 oktober 2025
12:00 – 13:30
Balkengat 35 (Spijkerbrug)
Vleeshal (Kaart)

Curator: League of Tenders

Echoes of the Abyss | Lakisha Apostel

Kunstenaar Lakisha Apostel presenteerde een performance en sculpturale installatie met als titel Echoes of the Abyss (beide zijn ook te zien als onderdeel van de tentoonstelling Tatar* Kiss). In dit werk onderzoekt ze de sporen van de slavenhandel in Middelburg en bevraagd ze narratieven van verzoening, waarbij ze ons vraagt om onder het oppervlak van ogenschijnlijk kalme of bekende plakken te kijken en te erkennen dat deze misschien nog altijd verborgen geschiedenissen van geweld en wreedheid met zich mee dragen.

In zijn Poetics of Relation beschrijft de Martinikaanse filosoof Édouard Glissant ‘the unconscious memory of the abyss’ (het onbewuste geheugen van de afgrond) dat wordt gedragen door tot slaaf gemaakte mensen en hun nazaten. Hij verwijst naar de Atlantische Oceaan — met haar onomkeerbare routes en diepten waarin duizenden tot slaaf gemaakten begraven liggen. Lakisha vond het beginpunt van deze overtochten in Middelburg en maakt het water van het Kanaal door Walcheren het centrale element van haar project.

Het vertrekpunt van haar performance bevond zich nabij de voormalige havens van de Middelburgse Commercie Compagnie en de Nederlandse West- en Oost-Indische Compagnieën. Daar werden schepen gebouwd die tot slaaf gemaakte, ontwortelde mensen van de Westkust van Afrika naar plantages in het Caribisch gebied vervoerden, en suiker, tabak en cacao terugbrachten. Alleen al de schepen van de Middelburgse Commercie Compagnie deporteerden meer dan 268.000 tot slaaf gemaakten. Lakisha’s kleisculpturen doen denken aan de buiken van deze schepen. Sommige objecten bevatten kaurischelpen, die destijds werden gebruikt als ballast, maar ook als betaalmiddel om tot slaaf gemaakte mensen te kopen.

Lakisha ziet het kanaal en zijn wateren als vaten die de herinneringen aan die gebeurtenissen bewaren. Tijdens de performance gebruikte zij de sculpturen om een interactie op te zoeken met het water uit het kanaal. In de Vleeshal vulden de objecten zich met water, dat vervolgens begon te lekken en druppelen. De sculpturen werden op deze manier rituele instrumenten die helpen bij het herdenken van de tot slaaf gemaakte voorouders en ons opnieuw verbinden met hun ervaringen. Het druppelende water herinnert ons aan de wreedheden waarvan het getuige is geweest, en verzet zich tegen misleidende verhalen van verzoening die geen ruimte laten voor de herinnering aan ontheemding en voortdurende ongelijkheid.

Dit programma maakte deel uit van Vleeshals internationaal nomadisch programma 2024–2025 Repetition is a Form of Changing. Dit programma is samengesteld door het curatorenduo League of Tenders (Elena Ishchenko en Maria Sarycheva) en bestaat uit vier seizoenen. Echoes of the Abyss was het tweede project binnen het derde seizoen van het programma, getiteld Paths of Memory, dat onderzoekt wie de autoriteit heeft om herinneringen uit te wissen of te bewaren, en op welke andere manieren we kunnen herinneren.

Lakisha Apostel is een performancekunstenaar gevestigd in Den Haag, geboren in Rotterdam en opgegroeid op Curaçao. Haar werk onderzoekt de relatie tussen lichaam, ruimte en herinnering, vaak via langdurige of locatiegebonden performances. Door belichaamde rituelen waarin het lichaam interageert met objecten en de omringende ruimte, wil Lakisha thema’s als ontworteling en het verlangen naar verbondenheid aankaarten, in het bijzonder hoe ontworteldheid bestaat en functioneert in haar geboorteland Curaçao.

Lakisha Apostel bedankt Shaydiyah Granviel en Aïshah Granviel voor hun performance, en Sol Archer voor de video-opname en montage.

Lakisha Apostel is een performancekunstenaar gevestigd in Den Haag, geboren in Rotterdam (1999) en opgegroeid op Curaçao. Haar werk onderzoekt de relatie tussen lichaam, ruimte en herinnering, vaak via langdurige of locatiegebonden performances. Door rituelen waarin het lichaam een interactie aangaat met objecten en de omringende ruimte, gaat Lakisha in op ontworteling en het verlangen naar verbondenheid, in het bijzonder hoe ontworteling bestaat en functioneert in haar geboorteland Curaçao. Haar praktijk richt zich op het ontwikkelen van een taal en methodologieën van heling in relatie tot deze ontworteling, waarmee zij bijdraagt aan het bredere discours hierover op Curaçao.

Victoria Sarangova is een kunstenaar van Kalmukse afkomst, gevestigd in Berlijn. In haar praktijk onderzoekt zij thema’s als vooruitgang, geheugen en identiteit—vaak geworteld in de context van haar geboorteland Kalmukkië, een republiek in het zuidwesten van Rusland. Ze richt zich op ‘tussenposities’—ze put hiervoor uit haar gemengde achtergrond en voortdurende migratie—en herinnert, herkent, traceert en ontvouwt gelaagde geschiedenissen en geërfde narratieven.

Stas Shärifullá, ook bekend als HMOT, is kunstenaar, onderzoeker en muzikant die geluid, identiteit en geheugen onderzoekt door de lens van het Yılan-Bashkort erfgoed. Geboren in Oost-Siberië (Rusland) engageert Stas zich met orale tradities van Noord- en Centraal-Aziatische culturen, met focus op hoe geluid identiteit en geheugen vormt. Als autodidactisch computermuzikant en quraysı (een traditionele Bashkort fluit) werkt Stas in uiteenlopende media, waaronder vrije compositie, mixed-media-installaties, performatieve lezingen, interventies en meer. Hij is gevestigd in Bazel, Zwitserland.

Ziliä Qansurá is een multidisciplinaire kunstenares, geboren in Bashkortostan (Rusland). In haar praktijk combineert zij schilderijen, installaties en performances. De afgelopen twee jaar richt ze zich op het vilten en maakt ze wandtapijten en sculpturen die onderwerpen aansnijden als nationale en genderidentiteiten, collectief trauma en Turkofuturisme. Ziliä is momenteel gevestigs in Wenen.

Serie

[@portabletext/react] Unknown block type "quoteBlock", specify a component for it in the `components.types` prop

Repetition is a Form of Changing is ontwikkeld door de curatoren van Vleeshals internationaal nomadisch programma 2024-2025: Elena Ishchenko en Maria Sarycheva, die samen het curatorenduo League of Tenders vormen.

League of Tenders ziet het programma Repetition is a Form of Changing als een poging om collectief niet-imperialistische en antikoloniale idealen aan te kaarten. Het programma bestaat uit vier seizoenen. Voor elk seizoen nodigt League of Tenders niet-westerse kunstenaars, muzikanten, filmmakers en choreografen uit om een van Vleeshals eerdere projecten te belichten en te herhalen en de (westerse) kennis achter feminisme, taal, ecologie en zorg te bevragen. Ze zullen deze concepten opnieuw bekijken en verschillende nieuwe perspectieven voorstellen. Zo wordt het noodzakelijke proces van verandering in gang gezet.

Deze collectieve repetitie wordt benaderd vanuit de perspectieven van inheemse mensen die zich verbinden met hun cultuur, gekoloniseerde mensen die zich verzetten tegen koloniale onderdrukking en ontheemden die op zoek zijn naar een thuis naast hun thuisland. Repetition is a Form of Changing overschrijdt de staatsgrenzen en zal onder andere plaatsvinden in Idel-Oeral, de Noordelijke en Zuidelijke Kaukasus en Centraal- en Noord-Azië. Tevens zullen onderdelen van het programma online en op verschillende locaties in Nederland plaatsvinden. Verschillende onafhankelijke initiatieven en collectieven, zoals bijvoorbeeld de Centraal-Aziatische onderzoeksgroep DAVRA, het Palestijnse online radiostation Radio Alhara en het online magazine Ruyò Journal zullen zich tijdens evenementen van het internationaal nomadisch programma 2024-2025 aansluiten bij League of Tenders om translokale solidariteitsnetwerken op te zetten en te ondersteunen.

League of Tenders werd in 2018 opgericht door curatoren, onderzoekers en vrienden Elena Ishchenko en Maria Sarycheva met als doel collectiviteit te cultiveren. In de loop der tijd heeft League of Tenders zich gericht op de representatie van personen met handicaps, het overwinnen van de vervreemding van alledaagse arbeid, praktijken van zorg, ondersteuning en vriendschap in een tijdperk van rampen. Hun projecten ontwrichten traditionele vormen en proberen concepten, mensen en kunstwerken in onverwachte contexten te plaatsen en uit te nodigen tot dialoog. Het duo is aangesteld als Vleeshals nomadische curatoren voor het internationaal nomadisch programma 2024-2025.

Elena Ishchenko is curator, onderzoeker en activist. In haar praktijk stimuleert Ishchenko een dekoloniale benadering van cureren en kennisproductie, terwijl ze de machtsrelaties aanpakt die zijn overgeërfd van koloniaal beleid, met name binnen de russische* context. Ze heeft gewerkt als curator bij het Typography Center for Contemporary Art (Krasnodar, rusland), als onderzoeker bij het Garage Museum (Moskou, rusland) en heeft tentoonstellingen, educatieve initiatieven, workshops en andere projecten ontwikkeld in onder andere rusland, Duitsland, Armenië en Zwitserland. Recente projecten zijn Өмә (nGbK, Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlijn, 2023), een tentoonstelling die de complexiteit van rusland als koloniaal rijk verbeeldde aan de hand van verhalen van kunstenaars met een inheemse, migranten- en raciale achtergrond, en Translocal Dialogues (online, 2022), dat solidariteitsnetwerken creëerde door culturele werkers uit verschillende contexten uit te nodigen om hun ervaringen, gedachten en gevoelens over oorlogen, dekoloniale mogelijkheden, gedwongen migratie en staatsgeweld te delen.

Zij woont en werkt in Keulen, Duitsland.

Maria Sarycheva is geboren in Ufa, Basjkortostan. Van 2012 tot 2023 werkte ze zelfstandig als curator en docent in verschillende regio's van rusland. In 2015 startte ze de afdeling Inclusive Programs in het Garage Museum of Contemporary Art. In 2019 richtte ze het departement voor toegankelijkheid en inclusie op in de Tretjakov Galerie. Naast het omgaan met architecturale barrières was ze ook verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de inhoud en collectie van het museum voor blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden en bezoekers met verschillende ontwikkelings- en leerproblemen. Momenteel leeft zij als een nomade, zwervend ergens tussen Berlijn en Basjkortostan. Haar interesses liggen op het gebied van zorg, feministische theorie en praktijk en geschiedenis van handicaps.

*League of Tenders gebruikt 'rusland' en 'russisch' in kleine letters om de oorlog tegen Oekraïne te veroordelen die door rusland is ontketend en het russische beleid in het algemeen. En om solidariteit uit te drukken met de Oekraïners en de deelnemers aan de dekoloniale bewegingen.