Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. U kunt hier meer over lezen in onze Cookieverklaring. U kunt uw cookievoorkeuren aangeven via de knop "Instellingen aanpassen".

Her Labor

Milyausha Abaydullina, Aziza Kadyri, Aisha Jondasova, Milana Khalilova, Darali Leli

Discussie

7 augustus 2023 – 28 augustus 2024
Online

Curator: League of Tenders

Her Labor | Milyausha Abaydullina, Aziza Kadyri, Aisha Jondasova, Milana Khalilova, Darali Leli

Her Labor maakt deel uit van Vleeshals internationaal nomadisch programma 2024-2025 Repetition is a Form of Changing, georganiseerd door League of Tenders.

Her Labor vertrekt vanuit het verouderde idee dat artistieke methoden zoals borduren, tapijtweven en werken met stoffen voornamelijk vrouwelijke domeinen zijn, zowel in de westerse hedendaagse kunst als in de niet-westerse kunstscene. Het programma verkende het werk van vijf vrouwelijke kunstenaars wiens praktijken zich verhouden tot deze ambachten, de zogenaamde ‘handenarbeid’. De kunstenaars komen uit diverse regio’s, zoals Centraal-Azië, de Idel-Oeral en de Noord-Kaukasus, en werken met praktijken zoals borduren, tapijtweven, vilten en het bestuderen van de nationale klederdracht en stoffen vanuit een ander perspectief. Het programma Her Labor zet gesprekken voort die begonnen tijdens het Her Gaze-programma.

Zoals de dekoloniale onderzoeker Madina Tlostanova benadrukte in de tekst Decolonial Aesthesis and the Post-Soviet Art: “Decolonial artists strive to restore human dignity by reclaiming memories and stories, as well as reviving and reimagining native cultures in tension with Soviet, post-Soviet, national and global neoliberal modernities.” Het ambachtelijke werk biedt niet alleen de voldoening van het creëren van iets tastbaars en moois, maar kan vrouwen* met elkaar verbinden, non-verbale kennis overdragen door generaties heen, geschiedenissen vanuit vrouwelijke perspectieven vertellen en weerstand bieden aan zowel autoritaire regimes als kapitalistische toe-eigening.

Tijdens vier niet-publieke bijeenkomsten faciliteerde League of Tenders de discussie over artistieke methoden vanuit het perspectief van het werken met de wonden van het verleden, niet ertegen (zoals beschreven door Leslie C. Sotomayor in The Practice of Feminist Art Education). Er werd gesproken over intergenerationele dialogen, het stigma rondom de termen ‘decoratief’, ‘toeristisch’ en ‘exotisch’ die vaak aan deze vorm van maken worden toegeschreven, en manieren om samen verschillende toekomsten voor te stellen.

Deze niet-publieke bijeenkomsten — waar de deelnemers openlijk hun ervaringen deelden, kwetsbaar werden en elkaars wereld van gevoel en plaats betraden — zullen binnenkort worden gedeeld via een online publicatie in Ruyò Magazine (in het Engels). Deze zal de belangrijkste inzichten uit de discussies samenvatten en aan een breder publiek presenteren. De tekst zal ook beschikbaar zijn in de moedertalen van de deelnemers: Kazachs (Qazaq), Udmurt, Bashqort, Oezbeeks en Circassisch.

Her Labor maakt deel uit van het eerste seizoen van het programma Repetition is a Form of Changing, getiteld Her Right, gewijd aan dekoloniale benaderingen van feminisme en het bevragen ervan vanuit niet-westerse perspectieven. Voor Her Right heeft League of Tenders de meeslepende tentoonstelling International Feminist Art herbekeken, die in 1980 in Vleeshal plaatsvond en, ondanks dat het beweerde kunst te presenteren die ‘op vele plaatsen ter wereld is ontstaan’, zich vooral richtte op de westerse kunstscene.

Deelnemers:

Milyausha Abaydullina is kunstenaar, onderzoeker en weefmeester, geboren in het Miyakin-gebied, Bashkortostan, Oeral. Ze studeerde aan de faculteit kunst en grafiek van de Bashqort State Pedagogical University, vernoemd naar Miftahedtdin Aqmulla. Haar artistieke praktijk is geïnspireerd door de traditionele kunsten en ambachten van Bashqort, met name het weven. Ze is deelnemer aan vele tentoonstellingen en fora gewijd aan tapijtweven in Bashkortostan, de Udmurt Republiek en Kazachstan.

Ze deelt haar bevindingen actief via openbare kanalen zoals 'Bashqort.photomuseum' en 'Genghis Khan's tear'.

Darali Leli is schrijfster, kunstenaar, modeontwerpster, curator en oprichter van het Udmurt klederdrachtmuseum. Ze woont in Izhevsk, Udmurt Republic, en komt uit een familie van Udmurt schrijvers.

In haar artistieke praktijk richt ze zich op traditionele ambachten: patchwork, weven, borduren en folk cut. Ze onderzoekt actief de cultuur en strijd van de Udmurt-bevolking en wijdt haar werk vaak aan het verdwijnen van lokale identiteit, ongrijpbare oudheid en de verkenning van de Udmurt culturele code.

Aisha Jandosova is een diasporisch mens uit Qazaq-Kirgiz, (her)leraar en opvoeder/ontwerper, die leeft tussen Almaty, Kazachstan en Providence, VS (op het land van de Wampanoag, Pokanoket en Narragansett volkeren). Jandosova wijdt haar tijd en energie aan het creëren en ondersteunen van zorgzame ruimtes/containers voor Kazachse en Centraal-Aziatische mensen om opnieuw verbinding te maken met hun voorouders en manieren van zijn, om te helen, en om meer liefdevolle heden en toekomsten voor zichzelf te herinneren/voor te stellen en vorm te geven. Jandosova’s huidige praktijk omvat het langzaam en op de lange termijn her-existeren (gebaseerd op de term ‘re-existencia’ bedacht door Madina Tlostanova en Albán Achinte) van de ambachtelijke praktijken van haar voorouders, en, samen met Aida Issakhanqyzy, het faciliteren van BABALAR PRESS, een experimenteel onderzoeks-, schrijf- en publicatie-initiatief voor het herleren, terugwinnen en herdenken van Kazachse voorouderlijke kennis.

Aziza Kadyri is een multidisciplinaire kunstenaar en curator met een focus op live/digitale performances, experimentele kostuums, textiel en immersieve technologie. Oorspronkelijk uit Oezbekistan en gevestigd in Londen, VK, studeerde ze af met een BA in Modeontwerp aan de Tsinghua University, Beijing, en heeft een MA in Performance Design and Practice van Central Saint Martins, Londen. Haar projecten verkennen de thema’s migratie, vervreemding, sociale onzichtbaarheid, identiteit, feminisme en het verlies van taal. Kadyri is mede-oprichter van Qizlar, een grassroots feministische collectief uit Tashkent, Oezbekistan. Ze was de kunstenaar van het nationale paviljoen van Oezbekistan op de 60e Biënnale van Venetië (2024).

Milana Khalilova is een kunstenaar en ontwerper, geboren in het dorp Zalukokoazhe in Kabardino-Balkarië, Noord-Kaukasus. Ze studeerde af aan het College of Design van de Kabardino-Balkaria State University, vernoemd naar Khatuta Berbekov, in 2004. In 2017 was ze resident van de Mikhail Shemyakin Foundation in Frankrijk. Tot voor kort woonde ze in Nalchik, Kabardino-Balkarië. Ze werkt voornamelijk met animatie, traditionele ambachtstechnieken en boekontwerp. Haar professionele en onderzoeksinteresses omvatten de interactie tussen de archaïsche vormen van volks-, collectieve kunst en hedendaagse kunstpraktijken, evenals werk met het ‘moeilijke erfgoed’ van de Noord-Kaukasus. Een van haar recente projecten is het gezamenlijke onderzoek Ulyap Songs: Beyond Circassian Tradition (2023), uitgebracht en gepubliceerd door FLEE.

Partner: Ruyò Journal is een online platform gerund door kunstenaars die zich richt op het bevorderen van kritische discussies in de velden van kunst, film en theorie. Het doel is om bij te dragen aan het culturele discours van Centraal-Azië en de aanwezigheid ervan te versterken. Door een gemeenschap van kunstenaars en intellectuelen te verenigen, wil Ruyò culturele dialogen ondersteunen, zowel binnen de regio als wereldwijd.

Speciaal ontwikkeld voor

Serie

[@portabletext/react] Unknown block type "quoteBlock", specify a component for it in the `components.types` prop

Repetition is a Form of Changing is ontwikkeld door de curatoren van Vleeshals internationaal nomadisch programma 2024-2025: Elena Ishchenko en Maria Sarycheva, die samen het curatorenduo League of Tenders vormen.

League of Tenders ziet het programma Repetition is a Form of Changing als een poging om collectief niet-imperialistische en antikoloniale idealen aan te kaarten. Het programma bestaat uit vier seizoenen. Voor elk seizoen nodigt League of Tenders niet-westerse kunstenaars, muzikanten, filmmakers en choreografen uit om een van Vleeshals eerdere projecten te belichten en te herhalen en de (westerse) kennis achter feminisme, taal, ecologie en zorg te bevragen. Ze zullen deze concepten opnieuw bekijken en verschillende nieuwe perspectieven voorstellen. Zo wordt het noodzakelijke proces van verandering in gang gezet.

Deze collectieve repetitie wordt benaderd vanuit de perspectieven van inheemse mensen die zich verbinden met hun cultuur, gekoloniseerde mensen die zich verzetten tegen koloniale onderdrukking en ontheemden die op zoek zijn naar een thuis naast hun thuisland. Repetition is a Form of Changing overschrijdt de staatsgrenzen en zal onder andere plaatsvinden in Idel-Oeral, de Noordelijke en Zuidelijke Kaukasus en Centraal- en Noord-Azië. Tevens zullen onderdelen van het programma online en op verschillende locaties in Nederland plaatsvinden. Verschillende onafhankelijke initiatieven en collectieven, zoals bijvoorbeeld de Centraal-Aziatische onderzoeksgroep DAVRA, het Palestijnse online radiostation Radio Alhara en het online magazine Ruyò Journal zullen zich tijdens evenementen van het internationaal nomadisch programma 2024-2025 aansluiten bij League of Tenders om translokale solidariteitsnetwerken op te zetten en te ondersteunen.

League of Tenders werd in 2018 opgericht door curatoren, onderzoekers en vrienden Elena Ishchenko en Maria Sarycheva met als doel collectiviteit te cultiveren. In de loop der tijd heeft League of Tenders zich gericht op de representatie van personen met handicaps, het overwinnen van de vervreemding van alledaagse arbeid, praktijken van zorg, ondersteuning en vriendschap in een tijdperk van rampen. Hun projecten ontwrichten traditionele vormen en proberen concepten, mensen en kunstwerken in onverwachte contexten te plaatsen en uit te nodigen tot dialoog. Het duo is aangesteld als Vleeshals nomadische curatoren voor het internationaal nomadisch programma 2024-2025.

Elena Ishchenko is curator, onderzoeker en activist. In haar praktijk stimuleert Ishchenko een dekoloniale benadering van cureren en kennisproductie, terwijl ze de machtsrelaties aanpakt die zijn overgeërfd van koloniaal beleid, met name binnen de russische* context. Ze heeft gewerkt als curator bij het Typography Center for Contemporary Art (Krasnodar, rusland), als onderzoeker bij het Garage Museum (Moskou, rusland) en heeft tentoonstellingen, educatieve initiatieven, workshops en andere projecten ontwikkeld in onder andere rusland, Duitsland, Armenië en Zwitserland. Recente projecten zijn Өмә (nGbK, Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlijn, 2023), een tentoonstelling die de complexiteit van rusland als koloniaal rijk verbeeldde aan de hand van verhalen van kunstenaars met een inheemse, migranten- en raciale achtergrond, en Translocal Dialogues (online, 2022), dat solidariteitsnetwerken creëerde door culturele werkers uit verschillende contexten uit te nodigen om hun ervaringen, gedachten en gevoelens over oorlogen, dekoloniale mogelijkheden, gedwongen migratie en staatsgeweld te delen.

Zij woont en werkt in Keulen, Duitsland.

Maria Sarycheva is geboren in Ufa, Basjkortostan. Van 2012 tot 2023 werkte ze zelfstandig als curator en docent in verschillende regio's van rusland. In 2015 startte ze de afdeling Inclusive Programs in het Garage Museum of Contemporary Art. In 2019 richtte ze het departement voor toegankelijkheid en inclusie op in de Tretjakov Galerie. Naast het omgaan met architecturale barrières was ze ook verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de inhoud en collectie van het museum voor blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden en bezoekers met verschillende ontwikkelings- en leerproblemen. Momenteel leeft zij als een nomade, zwervend ergens tussen Berlijn en Basjkortostan. Haar interesses liggen op het gebied van zorg, feministische theorie en praktijk en geschiedenis van handicaps.

*League of Tenders gebruikt 'rusland' en 'russisch' in kleine letters om de oorlog tegen Oekraïne te veroordelen die door rusland is ontketend en het russische beleid in het algemeen. En om solidariteit uit te drukken met de Oekraïners en de deelnemers aan de dekoloniale bewegingen.