Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. U kunt hier meer over lezen in onze Cookieverklaring. U kunt uw cookievoorkeuren aangeven via de knop "Instellingen aanpassen".

Sea Spray

Matthew Lutz-Kinoy

Solotentoonstelling

14 oktober – 16 december 2018
Vleeshal (Kaart)

Curator: Roos Gortzak

Sea Spray | Matthew Lutz-Kinoy

The past and future are
full of disasters, splendors
shaken to earth, seas rising to overshadow
shores and roaring in.

Dit tekstfragment, uit Robert Duncans gedicht Atlantis, figureert in de reeks schilderijen die Matthew Lutz-Kinoy speciaal voor zijn solotentoonstelling Sea Spray in de Vleeshal maakte. Waar vroeger ijverig werd gehandeld in vlees, wordt sinds de jaren zeventig hedendaagse kunst getoond. Op een 19e-eeuws schilderij is de voormalige vleeshal in volle glorie te zien: karkassen hangen aan haken in de marktruimte en overal zijn manden; ze worden rondgedragen door de winkelende mensen, staan uitgestald op de typische zwart-witte vloer en zijn tijdelijk op tafels neergezet. 'Vaten' die voedsel van de een naar de andere kant kunnen vervoeren.

De notie van het vat, gemaakt in verhouding tot het menselijk lichaam, is een terugkerend element in het werk van Lutz-Kinoy – een veelzijdige kunstenaarspraktijk van schilderkunst, poëzie, theater en keramiek. In zijn solotentoonstelling in de Vleeshal was het vat in verschillende vormen te zien; als gezeefdrukte foto’s van flessen; als vismanden voor de vangst en opslag van palingen, als lijkbaren van wilgentakken. De schilderijen die hij toonde zijn zelf ook poreuze 'vaten'; containers voor collages van tekst en beeld die door het rauwe en onbehandelde doek heen schijnen. Dit maakt een stroom van vormen mogelijk, waarbij afgebeelde golven op het ene schilderij het structurele raster van een ander schilderij ontmoeten. Het zorgt voor een vrijheid van vermeende vaste vormen, waarbij tekst en beeld in elkaar overvloeien.

In Food for Fire, Food for Thought legt Robert Duncan uit waar hij in zijn laatste gedicht naar op zoek is: "het versoepelen van conventies en een terugkeer naar open vormen". Lutz-Kinoy ontwikkelde met zacht-expressionistische schilderijen en manden in verschillende stadia van het maakproces, een setting voor Vleeshal die precies dat deed. De kunstenaar beschrijft zijn tentoonstelling in Vleeshal als "een (over)groot en ongebonden boek van gedichten. De pagina's fungeren als uitgestrekte doeken voor schilderkunst, foto's en teksten. Deze katoenen netten vangen tekstfragmenten en laten ze ook weer los, omdat ze gespiegeld worden op de oppervlaktes van andere doeken".

Een vertrekpunt voor deze serie werken was Lutz-Kinoys voortdurende interesse in het vieren van lokale voedseltradities, ambacht en samenwerking. Zo was hij al langer gefascineerd door Sandor Ellix Katz’ boek The Art of Fermentation. In het voorwoord spreekt Michael Pollan over de betekenis van fermentatie en stelt dat "een alledaagse, praktische handeling als het maken van je eigen zuurkool niets minder is dan een manier om je in te zetten voor de wereld. Of liever gezegd, om je uiteen te zetten met verschillende werelden, waarbij de een in de ander besloten ligt: de onzichtbare wereld van schimmels en bacteriën; de gemeenschap waarin je leeft; en het industriële voedselsysteem dat de gezondheid van ons lichaam en van de aarde ondermijnt".

Voortbordurend op deze holistische en neurotische logica, kon de bezoeker van Sea Spray temidden van Lutz-Kinoys werk nadenken over de invloed van voedsel op ons gedrag, over de kracht van de bacteriën in ons lichaam, die onze verlangens weleens meer zouden kunnen bepalen dan ons verstand. Veel van de afbeeldingen in deze reeks schilderijen komen uit Katz’ boek. Bacteriën bloeien; zeewier, drank en eten gisten op deze kleurrijke doeken.

In de voormalige vleesmarkt konden bezoekers eveneens stilstaan bij de relatie tussen het alomtegenwoordige eten van vlees en de implicaties hiervan voor het veranderende klimaat. En in de tentoonstelling plaatsten en positioneerden zij zichzelf – zo groot als een mens en zo klein als een uit elkaar spattend deeltje zeenevel.

Curator van de tentoonstelling was Roos Gortzak, directeur van Vleeshal. In 2013 was ze curator van Keramikos, een project van Matthew Lutz-Kinoy en Natsuko Uchino in de Kunsthalle Baden-Baden. In 2015 nam Matthew Lutz-Kinoy deel aan de groepstentoonstelling University’ van de Oceans Academy of Art in Vleeshal Zusterstraat. Sea Spray was de eerste institutionele solotentoonstelling van Matthew Lutz-Kinoy in Nederland.

Achter de schermen

  • Loading

    Video: Bram van der Giessen

De manden in deze tentoonstelling worden mogelijk gemaakt door een genereuze samenwerking met Jan de Vos en José Schilder van Mandenmakerij De Mythe.

    Dit project is mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van het Mondriaan Fonds en gemeente Middelburg.