Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. U kunt hier meer over lezen in onze Cookieverklaring. U kunt uw cookievoorkeuren aangeven via de knop "Instellingen aanpassen".

In Deed: Certificates of Authenticity in Art

Pierre Bismuth, Daniel Buren, Maria Eichhorn, Urs Fischer, Dan Flavin, Andrea Fraser, Liam Gillick, Hans Haacke, Yves Klein, Joseph Kosuth, Piero Manzoni, Gordon Matta-Clark, Allan Kaprow, Jonathan Monk, Robert Mooris, Yoko Ono, Seth Siegelaub, Raqs Media Collective, Haim Steinbach, Rikrit Tiravanija, Cerith Wyn Evans, Andrea Zittel

Groepstentoonstelling

11 september – 9 oktober 2011
Vleeshal Zusterstraat (Kaart)

Curatoren: Susan Hapgood, Cornelia Lauf

'In Deed: Certificates of Authenticity in Art', 2011
Installatiefoto | In Deed: Certificates of Authenticity in Art | Pierre Bismuth, Daniel Buren, Maria Eichhorn, Urs Fischer, Dan Flavin, Andrea Fraser, Liam Gillick, Hans Haacke, Yves Klein, Joseph Kosuth, Piero Manzoni, Gordon Matta-Clark, Allan Kaprow, Jonathan Monk, Robert Mooris, Yoko Ono, Seth Siegelaub, Raqs Media Collective, Haim Steinbach, Rikrit Tiravanija, Cerith Wyn Evans, Andrea Zittel

Zaterdag 10 september opent de tentoonstelling In Deed: Certificates of Authenticity in Art in De Kabinetten van De Vleeshal, Zusterstraat 7, Middelburg. Tijdens de opening wordt een begeleidende publicatie gepresenteerd. Om 17.00 uur vindt een symposium plaats in De Vleeshal op de Markt, met de curatoren Susan Hapgood en Cornelia Lauf en met speciale gasten Seth Siegelaub en Daniel McClean.

"Certificates of authenticity are a critical aspect of art works today"

Een kunstwerk kan vandaag de dag niet zonder echtheidscertificaat. Het is vaak zelfs de belichaming van het kunstwerk zelf, verwijst ernaar, fungeert als ‘geboorteakte’, wettelijk bewijs en fiscale factuur. Door kunstenaars afgegeven certificaten bevestigen het auteurschap en de oorspronkelijkheid van het werk en zorgen dat het als een merkproduct in de markt kan worden geplaatst, hoe immaterieel of tijdelijk dat product ook is. Het inherente belang van elk willekeurig kunstwerk moet voor het kennersoog vanzelfsprekend zijn; certificaten leggen de focus elders en bewijzen dat de materiële of esthetische kwaliteiten van een werk niet altijd toereikend zijn om het de status van kunstwerk te verlenen. In ons geglobaliseerde, kapitalistische heden is het certificaat en wat het impliceert een instrument van zakelijk ondernemen geworden en ook een filosofische uitspraak over de aard van een kunstwerk.

Certificaten hebben juridische en ontologische implicaties die ze tot fascinerende documenten maken van de veranderende houding tegenover kunst en de rol van kunstenaars.

Op deze tentoonstelling zijn voorbeelden van certificaten van kunstenaars uit de afgelopen vijftig jaar te zien en wordt zichtbaar hoezeer de rollen zijn verschoven en zich hebben ontwikkeld, en hoezeer ook de materialen en de inhoud van kunst zijn veranderd. Aan de hand van beknopte informatieve teksten kunnen kijkers elk in de presentatie opgenomen document in context plaatsen. Van uiterst officieel ogende, gedrukte documenten met hun stempel van institutionalisering tot haastig neergekrabbelde briefjes die toch even geldig zijn als definitie van de parameters van een bepaald kunstwerk: deze tentoonstelling zal een breed scala aan bezoekers aanspreken, van kunstliefhebbers tot advocaten, juristen en estheten.