Geopoetics: Inheritance

Mukaddas Mijit

Presentatie

5 december 2025, 19:00 – 20:00
6 december 2025, 18:00 – 19:00
7 december 2025, 10:00 – 11:00

Online

Curator: League of Tenders

Lutpulla. Singing the Butterflies. Aquarel, 2025. Met dank aan: Mukaddas Mijit | Geopoetics: Inheritance | Mukaddas Mijit

Sluit online aan voor drie sessies met kunstenaar, filmmaker en etnomusicoloog Mukkadas Mijit. Dit programma vindt plaats als onderdeel van onze huidige tentoonstelling Tartar* Kiss, tot stand gebracht door League of Tenders. De links naar de livestream zullen op deze pagina beschikbaar zijn.

5 december, 20:00 uur

6 december, 19:00 uur

7 december, 11:00 uur

Geopoetics is een liminale ruimte. Geen thuisland, en geen aangenomen territorium, maar een vluchtige geografie die ontstaat uit gedeeld geheugen en tijdelijke verbindingen. Het project ontvouwt zich als een verkenning van nostalgie, waar het verlangen naar een ver weg gelegen thuis botst met het heden. Elke sessie ontvouwt zich als een ontmoeting: een gesprek tussen stemmen, kunstvormen en generaties, waar trauma taal wordt en erfenis creatie.

Geopoetics: Inheritance is een nieuw hoofdstuk in de samenwerking met Oeigoerse kunstenaars, geïnitieerd door Mukaddas Mijit, en verdiept het onderzoek naar de vraag van erfenis. Wat wordt er overgedragen van het ene lichaam naar het andere, van de ene generatie naar de volgende? Mukaddas neemt haar persoonlijke ervaring van het moederschap zowel als vertrekpunt als als nieuw fundament het wordt daarmee een ervaring die iemands perceptie van de wereld en de koers van creatief werk diepgaand verandert.

Nu kijk ik naar mijn dochter en vraag me af: wat erft zij van mij, behalve diepe genegenheid? Erft zij ook mijn trauma, als Oeigoerse vrouw, als iemand die het gewicht van ontheemding en historische geweld draagt? Hoe kan ik haar uitrusten met instrumenten om dit deel van haar erfgoed onder ogen te zien, te ontvangen en te transformeren — niet als een last, maar als kennis en kracht?

Sessie 1: Poetics of the mother/land

Vrijdag 5 december, 20:00 uur

Voor degenen die in de diaspora leven, wordt de band met het moeder/land gekenmerkt door het dubbelzinnige verlies van het eigen moeder/land. Deze sessie richt zich op een gezamenlijk project van drie Oeigoerse vrouwen en kunstenaars — Leyla, Sonya Imin en Yazi Ilminur Hemit — en bestaat uit een performance en gesproken poëzie, gecombineerd met archiefvideomateriaal uit het Oeigoerse thuisland.

Sessie 2: Reclaiming

Zaterdag 6 december, 19:00 uur

De tweede sessie richt zich op het herclaimen van creatief eigenaarschap over Oeigoerse culturele herinnering. Het bestaat uit een muzikaal optreden van Khal1t en Mirka, twee Oeigoerse muzikanten gevestigd in Parijs, die een vergeten (verboden) Oeigoers rapnummer herinterpreteren en het doordrenken met hun hedendaagse sound en persoonlijke verhalen. Deze daad van herinterpretatie wordt een eerbetoon, een manier om te bevestigen dat onze creatieve afstamming nog steeds leeft en zich blijft ontwikkelen.

Sessie 3: Singing the Butterflies

Zondag 7 december, 11:00 uur

Deze derde sessie ontvouwt zich als een ontmoeting tussen Alma — een driejarige Oeigoers-Franse peuter (en de dochter van Mukaddas) — en Lutpulla, een Oeigoerse beeldend kunstenaar uit de diaspora. Kinderliedjes, Oeigoerse prentenboeken en aquarelschilderingen worden een gedeeld speelveld. De performance onderzoekt hoe deze ogenschijnlijk eenvoudige vormen van expressie de herinnering en vreugde van ergens bij horen kunnen dragen en doorgeven door de tijd heen, en zo zaden zaaien voor intergenerationele verbinding — zelfs wanneer woorden ontbreken of onmogelijk zijn.

Geopoetics werd geïnitieerd door Mukaddas Mijit als onderdeel van Safe and Sound, het tweede seizoen van Vleeshal’s International Nomadic Program 2024–2025, Repetition is a Form of Changing. Verankerd in thema’s van ontheemding en de gefragmenteerde relatie tot plaats, deconstrueerde het eerste deel van Geopoetics conventionele ideeën over geografie en verbondenheid door middel van een gezamenlijk audiovisueel experiment, met zes Oeigoerse diaspora-kunstenaars.

Deelnemende kunstenaars:

Khal1t, echte naam Halit, is een Oeigoerse rapper gevestigd in Turkije en onderdeel van de nieuwe golf hiphop-artiesten in het land. Na zeven jaar toewijding aan zijn vak bracht hij in 2025 zijn eerste officiële nummers, FRNCH en Refakatçi, uit. Door rauwe hiphopenergie te mengen met zijn culturele wortels blijft Khal1t zijn unieke sound en boodschap vormgeven.

Leyla is een Oeigoerse fotograaf wier werk de subtiele poëzie van het dagelijks leven onderzoekt. Door aandachtige observatie en op onderzoek gebaseerde beeldpraktijk bestudeert zij geheugen en de relatie tussen mensen en plaats. Haar beelden bewegen tussen documentatie en verbeelding en onderzoeken verbondenheid en thuis door gelaagde visuele vormen.

Lutpulla is een Oeigoerse kunstenaar gevestigd in Japan, werkzaam in digitale media en aquarel. Opgeleid in klassieke Europese scholen ontwikkelde hij een realistische beeldtaal als methode, niet als beperking. Zijn werk is in verschillende landen tentoongesteld. Sinds het einde van de jaren 2010 heeft hij persoonlijk onderzoek nagestreefd naast opdrachten en redactionele projecten, waarmee hij een publiek bereikt ver buiten zijn geboortegrond. Zijn praktijk wordt gedreven door de behoefte om Oeigoerse identiteit de toekomst in te projecteren via verbeelding. De mythologieën en landschappen die hij creëert zijn alternatieve toekomsten die uitwissing weerstaan.

Mirka is een Oeigoerse digital director, afgestudeerd aan de Université Léonard de Vinci in Parijs. Mirka is een gepassioneerd Oeigoers activist met een diepe betrokkenheid bij muziek en visuele creatie. Hij nam actief deel aan talloze documentaires, films en artistieke projecten rond Oeigoerse cultuur en thema’s, en deelt zijn ervaring met kunstenaars en activisten, vooral gericht op het artistieke aspect. Daarnaast is Mirka muzikant en leidt hij een samenwerkingsproject rond Oeigoerse gedichten met zijn band WTFKistan.

Sonya Imin is een Oeigoers-Amerikaanse kunstenaar en wetenschapper. Haar werk is interdisciplinair en omvat sculptuur, performance en bewegend beeld. Omdat ze opgroeide tussen de grensgebieden van het Oeigoerse thuisland, Centraal-Azië en het Amerikaanse Midwesten, beïnvloeden vragen over verbondenheid, thuis en ontheemding de aard van haar werk. Ze is vooral geïnteresseerd in het onderzoeken van lichamelijke ervaringen van geheugen, in de lijnen tussen (on)belichaamde identiteit, en in het blootleggen van collectief bewustzijn via voorouderlijke landschappen.

Yazi Ilminur Hemit is een dichter die haar slam-reis begon in Gambia nadat zij voorwaardelijke vrijheid kreeg; sindsdien is poëzie het schip geworden voor haar nomadische herinneringen, die vier continenten en een dozijn steden omspannen. Ze begint binnenkort aan haar master Oeigoerse Studies aan UBC, met een focus op Oeigoerse muziek- en vertelcultuur.

Mukaddas Mijit is een etnomusicoloog, filmmaker en kunstenaar uit Ürümchi, de hoofdstad van de Oeigoerse regio. Haar werk beweegt tussen onderzoek en creatie en verkent de levende herinnering van de Oeigoerse cultuur via geluid, beweging en verhalen. Ze is ook betrokken bij het grensoverschrijdende muzikale onderzoeksproject Maqām Beyond Nation, waarvoor zij vernieuwende praktijkgerichte onderzoeksmethodes ontwikkelt. Als filmmaker regisseerde Mukaddas verschillende documentaires en schreef en co-regisseerde zij Nikah (2023), een fictiefilm die de innerlijke conflicten portretteert van Oeigoerse vrouwen die gevangen zitten tussen geërfde tradities en politieke repressie. Haar huidige werk — waaronder haar eerste speelfilm en verschillende installatieprojecten — blijft thema’s van intergenerationele relaties, ontheemding en erfenis onderzoeken.

Evenementen