Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. U kunt hier meer over lezen in onze Cookieverklaring. U kunt uw cookievoorkeuren aangeven via de knop "Instellingen aanpassen".

fragment from skinning cattle by power 1867 (fig. 122 in gideon)

Aria Dean

Installatie
2022

fragment from skinning cattle by power 1867 (fig. 122 in gideon) | Aria Dean
Rood gelakt hout, siliconenrubber

Dean onderzoekt de conceptuele en materiële relatie tussen de moderniteit en de dood. Het speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelde werk fragment from skinning cattle by power 1867 (fig. 122 in gideon) behoort tot deze onderzoekslijn. In de geschiedschrijving van de modernistische architectuur wordt de bepalende rol voor de ontwikkeling van het slachthuis vaak verdoezeld: landbouwkundige constructies die zijn ontworpen om het slachten van dieren en de verwijdering van karkasafval te optimaliseren, inspireerden de makers van de modernistische stijl. Zij abstraheerden en esthetiseerden de functionaliteit van het slachthuis en zijn efficiënte organisatie van lichamen in de ruimte. Met behulp van rubber, een materiaal dat wordt gebruikt voor het wissen, absorberen en kanaliseren van stromen, graveerde Dean een digitaal gemanipuleerde illustratie uit het gedeelte over slachthuizen in Mechanization Takes Command, een boek van architectuurhistoricus Sigfried Gideon. De rode houten structuur waarin de gravure zich bevindt, doet denken aan de draaiende deur uit het slachthuis. Deze is ontworpen om de veestroom te optimaliseren. Het mechanisme wordt geactiveerd door het gewicht van een vallend lijk. Deze in hout nagebootste moorddeur vormt het kader voor een geabstraheerd beeld van een slachthuisscène.

Commissie voor

Personen

Aria Dean

Serie

Vleeshal nodigt met enige regelmaat gastcuratoren uit om tentoonstellingen in de Vleeshal te organiseren en om andere projecten te ontwikkelen. Op deze manier willen we nieuwe perspectieven verwelkomen en bijdragen aan talentontwikkeling.