Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. U kunt hier meer over lezen in onze Cookieverklaring. U kunt uw cookievoorkeuren aangeven via de knop "Instellingen aanpassen".

Every Loft Needs a Sink

Lauri Ainala, Susan Cianciolo, Keren Cytter, Catharine Czudej, Jacob Dwyer, Manuela Gernedel & Fiona Mackay, Hanna-Maria Hammari, Niklas Taleb, Madelon Vriesendorp

Groepstentoonstelling

14 juli – 15 september 2019
Vleeshal (Kaart)

Curator: Root Canal

Every Loft Needs a Sink | Lauri Ainala, Susan Cianciolo, Keren Cytter, Catharine Czudej, Jacob Dwyer, Manuela Gernedel & Fiona Mackay, Hanna-Maria Hammari, Niklas Taleb, Madelon Vriesendorp

Op uitnodiging van Vleeshal cureerde ­kunstenaarscollectief Root Canal deze groepstentoonstelling. Het collectief kent de ruimte van de Vleeshal goed; leden Anders Dickson en Henna Hyvärinen deden mee aan de groepstentoonstelling Paranoid House van 1 juli tot 30 september 2018; Frieder Haller trad op in de performance van Henna Hyvärinen op de opening van deze tentoonstelling; en alle vier zijn ze meerdere keren in Middelburg geweest om tentoonstellingen en activiteiten van de Vleeshal bij te wonen.

De vier kunstenaars ontmoetten elkaar in 2017 in Amsterdam, waar ze naartoe verhuisden voor hun tweejarige residency aan De Ateliers. Ze werden toevallig bij elkaar geplaatst in een appartement in Amsterdam-Oost. Al snel besloten ze tentoonstellingen met kunstenaars uit hun verschillende netwerken te organiseren op hun zolderkamers. Nadat ze het appartement moesten verlaten, zetten ze hun tentoonstellings­praktijk op nomadische voet voort.

Voor de tentoonstelling Every Loft Needs a Sink verkende Root Canal systemen om informatie, objecten en herinneringen te categoriseren. Root Canal plaatste de objecten niet in de Vleeshal, maar in een aantal lofts die in de Vleeshal gebouwd waren. Daarmee keerde het collectief terug naar de eigen wortels: het organiseren van tentoonstellingen in hun zolderkamers. Root Canal nodigde drie kunstenaars en een kunstenaarsduo uit om hun intrek te nemen in de lofts; zij mochten deze naar eigen idee inrichten met hun werk. In de laatste loft richtte Root Canal een groepstentoonstelling in met werk van de vijf andere kunstenaars.

Met de tijd is de loft als ruimte vanwege economische redenen in een interessant discours terechtgekomen. Oorspronkelijk vaak een opslag en betaalbare ruimte, die daarom vaak werd gehuurd door kunstenaars als studio of huis. Als gevolg van gentrificatie en het groeiende aantal mensen dat naar de stad verhuist, is de loft geleidelijk aan een geliefd woningtype geworden. De term loft roept nu vaak het beeld op van een luxueuze stedelijke woonsituatie, alleen betaalbaar voor rijke mensen.

Root Canal ziet de loft als een metafoor voor de geest, met The Poetics of Space van filosoof Gaston Bachelard in het achterhoofd. Door de ruimtelijke ervaring van een zolder te associëren met een geestelijke toestand, met een zich terugtrekken in het ­huis-lichaam, wordt het een plek voor geheimen en een plaats om waardevolle spullen te bewaren. En zou je deze ruimte niet ook kunnen zien als een plek waar psychologisch onderdrukte ervaringen de vrijheid krijgen om te verschijnen?

  • Loading

    Trailer door Root Canal

Brochure PDF

Speciaal ontwikkeld voor deze tentoonstelling

Upstairs

Manuela Gernedel & Fiona Mackay

Installatie
2019

Upstairs | Manuela Gernedel & Fiona Mackay
Verf

Voor de eerste loft nodigde Root Canal het kunstenaarsduo Manuela Gernedel & Fiona Mackay uit, omdat ze benieuwd waren hoe Manuela en Fiona zich de ruimte toe zouden eigenen. Ze zagen hun werk voor het eerst in de tentoonstelling Coma bij VIS in Hamburg in 2018 en werden meteen gegrepen door hun energieke en vrije manier van werken. Manuela en Fiona hebben een unieke benadering. Hun werk bestaat eruit dat ze een bestaande ruimte compleet transformeren, maar hierbij wel teruggrijpen op elementen uit de directe omgeving.

Goin’ mad

Jacob Dwyer

Audio, Installatie
2019

Goin’ mad | Jacob Dwyer
15 min.

De eerste kunstenaar die Root Canal uitkoos voor deze tentoonstelling was Jacob Dwyer. Ze hadden eerder dat jaar een tentoonstelling gezien waarin werk van hem was opgenomen en ontdekten dat hij niet alleen een geweldige videokunstenaar is, maar ook prachtige geluidswerken maakt. Zijn audiowerk Goin’ Mad, die hij specifiek voor deze tentoonstelling in de Vleeshal maakte, ontwikkelde zich langs een patroon, een angstig en oneindig mantra:

I think I’m going mad mate.
I think I’m losing my mind.
And I’ve got so much on my plate. I’m sure I’m going mad mate.

De woorden zijn afkomstig van een liedje met dezelfde naam. Goin’ Mad was het vijfde liedje op het debuutalbum van Wiley, Treddin’ On Thin Ice (2004), waarin hij over een tijdloze ‘grime beat’ vliegt die hij zelf heeft geproduceerd. Door opnames te presenteren op de plek waar ze gemaakt zijn, maakt Jacob een sonische ruimte waar stemmen (en songteksten) tot leven komen, terwijl ze samensmelten met de structuur van het gebouw. De oude houten deuren van de Vleeshal, die ooit gebruikt werden om het vlees binnen koel te houden, worden nu gebruikt door een neurotisch persoon om met zijn vuist op te bonken. Zo ontstaat er als het ware een metronoom voor interne angsten, van de wereld buiten de ‘attic’ (hersenen). Voor het opnemen van Goin’ Mad is gebruik gemaakt van binaurale microfoons. Ze spiegelen de akoestische schaduwen waarin ons hoofd voorziet; als we vanaf dezelfde positie luisteren als van waar ze zijn opgenomen, dan kunnen we ons verenigen met dat perspectief. Het wordt ontzettend persoonlijk. Root Canal dacht dat het goed was om dit intensieve werk in de tentoonstelling te hebben, omdat het de ruimte op zo’n andere manier activeerde. De toeschouwer kon de ruimte echt voelen. Het gaf een claustrofobisch gevoel.

Costumes from Scene 10, The Celebration and Games

Susan Cianciolo

Performance, Installatie
2019

Costumes from Scene 10, The Celebration and Games | Susan Cianciolo

In deze tentoonstelling staat de zolder als een metafoor voor de geest. Één loft vertegenwoordigt het categoriserende deel van de geest. Tegelijkertijd verwijst het ook letterlijk naar de zolder als plaats waar dingen worden opgeborgen en bewaard. In deze loft werd het werk van Susan Cianciolo getoond. Hoe Susan haar stoffen vindt, selecteert en vervolgens op verschillende manieren behandelt is enorm fascinerend. Soms laat ze ze van draad tot doek in opdracht maken, soms krijgt ze ze als geschenk en soms zijn het gevonden voorwerpen. Haar jurken zijn collages, die zich in het schilderkunstige discours bevinden, maar ook gaan over het arrangeren en verzamelen van specifieke materialen. Haar werk is vaak gebaseerd op haar eigen herinneringen. Elke jurk is verschillend, maar hun overkoepelende structuur en hoe ze zijn gerangschikt is bijna net zo belangrijk als de werken zelf. De kostuums werden geactiveerd in performances; tijdens de opening zijn ze gedragen door een groep vrouwen die een meditatiesessie met de kunstenaar deed.

Serie

Vleeshal nodigt met enige regelmaat gastcuratoren uit om tentoonstellingen in de Vleeshal te organiseren en om andere projecten te ontwikkelen. Op deze manier willen we nieuwe perspectieven verwelkomen en bijdragen aan talentontwikkeling.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van het Mondriaan Fonds en gemeente Middelburg.