Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. U kunt hier meer over lezen in onze Cookieverklaring. U kunt uw cookievoorkeuren aangeven via de knop "Instellingen aanpassen".

Testoo

Fabrice Hybert

Solotentoonstelling

6 september – 27 oktober 1996
Vleeshal (Kaart)

Curator: Lex ter Braak

Fabrice Hybert, 1996
Installatiefoto | Testoo | Fabrice Hybert

Fabrice Hybert, een van de bekendste jonge Franse kunstenaars, is een soort duizendpoot die werk in talloze geledingen maakt. Een stroom van tekeningen, beelden, schilderijen, die vaak weer met elkaar vermengd zijn en onlosmakelijk in elkaar overlopen. Daarin zijn speelsheid, inventiviteit, humor en openheid terugkerende elementen; zijn werk is het voortdurende streven kunst en leven in elkaar over te laten vloeien.

Een van zijn bekendste werken is zijn zeepsculptuur (Traduction, 1991): een enorm blok zeep dat op een grote, gesloten vrachtwagen van plek naar plek getransporteerd wordt. Het gewicht van het stuk zeep is vijfentwintig en een halve ton. Op de plekken van aankomst worden de drie laadkleppen (achter en zij) van de vracht¬wagen naar beneden gelaten en toont het blok zich aan de voorbijgangers. Het oogt als een enorm blok marmer, een zwaar sculpturaal object dat zich als in een peepshow even mag laten zien en dan weer verder gereden wordt. De video-opnames van het transport (de vrachtwagen met zijn bizarre lading over slingerende wegen) zijn de beelden van opwindende ritten van toonplek naar toonplek. Tegelijk is het blok handelswaar: het is zeep en wordt in een bedrijfsvrachtwagen vervoerd van marktplein naar marktplein.

Sinds 1995 werkt Fabrice Hybert aan zijn Testoo-serie: het ontwikkelen van prototypes die in een tentoonstellings/winkelruimte door het publiek getest kunnen worden. Het zijn voorwerpen die er om vragen aangeraakt, geproefd, gebruikt en beproefd te worden. Niet een statische aanschouwing van objecten, maar een handelend omgaan met hen (het museale “aanraken verboden” is het laatste wat hier geldt). Veel van de ontwikkelde prototypes appelleren aan zinnelijke en erotische gevoelens van de mens en doen een beroep op hem om zijn ervaringen op dat gebied te verruimen. Het zijn niet direct herkenbare gebruiksvoorwerpen die daarmee de gangbare omschrijving van dat woord aan het wankelen brengen. Zoals het woord prototype al aangeeft, is het de bedoeling dat ze daadwerkelijk in serieproductie vervaardigd en verhandeld zullen worden. In Parijs zal hiertoe een Hybertmarché geopend worden.