Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. U kunt hier meer over lezen in onze Cookieverklaring. U kunt uw cookievoorkeuren aangeven via de knop "Instellingen aanpassen".

Show Personality, Not Personal Items

Leda Bourgogne, Nora Turato, Evelyn Taocheng Wang

Groepstentoonstelling

28 januari – 1 april 2018
Vleeshal (Kaart)

Curator: Roos Gortzak

Show Personality, Not Personal Items | Leda Bourgogne, Nora Turato, Evelyn Taocheng Wang

Beste _______,

Hierbij nodig ik je uit om naar de groepstentoonstelling Show Personality, Not Personal Items in de Vleeshal in Middelburg te komen. Leda Bourgogne, Nora Turato en Evelyn Taocheng Wang tonen nieuwe en recente werken, waarin ze tussen het lichaam en de geest bewegen. Ze onderzoeken machtsverhoudingen, luststructuren en maatschappelijke normen.

Je vroeg mij of naaktheid macht heeft. Ik vind niet dat het macht geeft. Eerlijk gezegd schaam ik me ervoor een lichaam te hebben. Vanmiddag kwam er bij de massagesalon een man binnen voor een happy ending. Hij liep heel snel naar de receptie en zei: 'Ik heb geen tijd. Ik heb maar 15 minuten. Ik ben een bodybuilder en een personal trainer, en mijn student wacht op me!' Tracy antwoorde: 'Meneer, een kwartier is te kort om van een massage te kunnen genieten'. Toen ik vervolgens mijn hokje binnenliep, lag hij daar al volledig naakt. We zijn vlees, en ook narcoleptici. Ik heb liefde nodig, maar voel me ziek van koud, wit eten.

Met vriendelijke groeten,

Vleeshal en Leda Bourgogne, Nora Turato, Evelyn Taocheng Wang

Show Personality, Not Personal Items ontleent haar titel aan een gelijknamige performance van Nora Turato uit 2017. Deze vijf woorden zijn uit hun oorspronkelijke context genomen en kregen een nieuwe rol; als titel voor deze tentoonstelling die drie verschillende kunstenaars – met vergelijkbare interesses en verschillende stemmen – samenbracht. De tweede alinea van bovenstaande uitnodiging is een compilatie van hun stemmen, die je herkent als je hun respectievelijke kunstpraktijken kent.

In het werk van Leda Bourgogne zijn uiteenlopende invloeden te herkennen, van feministische theorie, psychoanalyse en modernisme tot experimentele film, literatuur en popcultuur. In haar schilderijen, films, beelden, teksten en performances verwijst ze naar Gilles Deleuze’s 'lichaam zonder organen' en trekt gender identiteiten in twijfel. Scheidslijnen tussen man-vrouw, mens-dier, cultuur-natuur worden bewust opgeheven. Ze pleit voor een pluralisme, heterogeniteit en vloeibaarheid – ook in de media die ze gebruikt. Bourgogne’s werk bevat zowel autobiografische als fictionele elementen.

De performance scripts van Nora Turato komen tot stand dankzij het allesverslindende leestempo van de kunstenaar waarmee zij zich door verschillende culturele uitlaatkleppen – van literatuur tot Instagram feeds en marketing jingles – heen werkt. Turato’s tempo ligt hoog; de toeschouwer kan snel een zin missen – afhankelijk van concentratievermorgen, interesse en vermogen om de verhaallijn te blijven volgen. Juist om die reden vangt iedere toeschouwer in het publiek andere flarden uit haar performance op, wat niet erg verschilt van Turato’s eigen schrijfproces. Haar achtergrond in grafisch ontwerpen en het hergebruiken van taal ten dienste van marketing, geeft haar de vrijheid om te kunnen schakelen tussen hoge theorie en romcom.*

Evelyn Taocheng Wang was al enige tijd actief als schilder voordat zij haar weg vervolgde aan de Städelschule in Frankfurt en De Ateliers in Amsterdam. Haar schilderijen, films en performances zijn afgeleid van haar persoonlijke leven in China en Nederland. Ze combineren een rechtdoorzee en vaak confronterende toon met emotionele, poëtische en autobiografische onderstromen. Door haar diverse kunstpraktijk heen, adresseert zij ingewortelde noties van identiteit, seksualiteit, gender rollen, etniciteit en socio-economische achtergronden.

*Een verkorte versie van een tekst over Nora Turato door Sohrab Mohebbi.

Achter de schermen

  • Loading

    Video: Joran van Heest

Dit project is mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van het Mondriaan Fonds en gemeente Middelburg.