Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. U kunt hier meer over lezen in onze Cookieverklaring. U kunt uw cookievoorkeuren aangeven via de knop "Instellingen aanpassen".

On Water, Flow and Warped Time

Agnieszka Brzeżańska, Ewa Ciepielewska, HUNITI GOLDOX

Groepstentoonstelling

16 juni – 8 september 2024
Vleeshal (Kaart)

Curatoren: Roeliena Aukema, Nomaduma Rosa Masilela, Thiago de Paula Souza, Adriënne van der Werf

Ontwerp: Nuno Beijinho | On Water, Flow and Warped Time | Agnieszka Brzeżańska, Ewa Ciepielewska, HUNITI GOLDOX

Time flows differently on the water

Agnieszka Brzeżańska in een interview door Karol Radziszewski


On Water, Flow and Warped Time is een groepstentoonstelling met werk van Agnieszka Brzeżańska, Ewa Ciepielewska en HUNITI GOLDOX.

In onze westerse samenleving wordt tijd vaak gezien als een lineair proces dat hand in hand gaat met groei en vooruitgang. Meer dan ooit is de mensheid daardoor gericht op productiviteit en tijdmanagement. Maar op welke manieren kunnen we tijd anders ervaren in de huidige maatschappij? Kunnen we ons op een andere manier door de wereld bewegen? In de tentoonstelling On Water, Flow and Warped Time onderzoeken de kunstenaars het fenomeen ‘tijd’ vanuit verschillende contexten en perspectieven, waarbij zij zich richten op water(wegen) als entiteiten waarvan we kunnen leren om collectief samen te leven; een tegengeluid tegen kapitalistische opvattingen, hedendaagse productiviteit en koloniale structuren.

In juli 2022 hebben Nomaduma Rosa Masilela en Thiago de Paula Souza kunstenaarscollectief HUNITI GOLDOX, bestaand uit kunstenaars Areej Huniti en Eliza Goldox, uitgenodigd om deel te nemen aan de residentie FLOW / PRZEPŁYW, als onderdeel van Vleeshals internationaal nomadisch programma 2022-2023. Kunstenaars Agnieszka Brzeżańska en Ewa Ciepielewska varen al 10 jaar met FLOW / PRZEPŁYW over de Poolse rivier Wisła, waarbij ze het hele land doorkruisen en leven op en rondom de rivier. Voor de residentie nodigen Brzeżańska en Ciepielewska andere kunstenaars uit om mee te drijven op rivieren in Polen of Duitsland. Areej Huniti en Eliza Goldox werden gevraagd om samen met Brzeżańska en Ciepielewska over de Wisła te varen. Tijdens de residentie leefden de vier kunstenaars samen op de boot terwijl ze onderzochten wat het betekent om als kunstenaar en als mens overgeleverd te zijn aan de stroming van het water.

De ingang van On Water, Flow and Warped Time is verplaatst naar de achterkant van het voormalige stadhuis van Middelburg. Hierdoor loop je om de Vleeshal heen en onder een bestaande gevelsteen van een V.O.C. schip door. De ervaring van tijd wordt met deze wandeling versterkt. Buiten, op de binnenplaats van de Vleeshal, zie je een werk van Ciepielewska: een boot met een zeil dat speciaal is gemaakt voor FLOW / PRZEPŁYW en die lijkt op de boot die wordt gebruikt voor de residentie.

HUNITI GOLDOX presenteert de installatie Measuring Time Through the Fall of Water. Het geluid dat resoneert door de tentoonstelling is dat van een waterklok. Een waterklok is een eeuwenoud systeem waarbij de tijd wordt gemeten aan de hand van het druppelen van water. Het kunstenaarsduo wil hiermee een kritische reflectie geven op hoe de mens territoriale afbakeningen, zoals tijdszones, dammen of grenzen, in stand houdt.

HUNITI GOLDOX zoekt in hun gezamenlijke praktijk naar speculatieve en inheemse vormen van kennisproductie, waarnaar ze ook verwijzen met de aluminium reliëfs. Dit zijn fossiele afdrukken van de bodems van verschillende rivieren die de littekens van de aarde laten zien, om uiteindelijk in de toekomst als een getuige te dienen van interventies door de mens.

Het werk van Ewa Ciepielewska bestaat uit verhalen die zijn geschreven tijdens haar reizen op de rivier en geluiden die zijn opgenomen langs rivierbeddingen. In de ‘zweethut’, is gemaakt van Zeeuwse wilgen, kun je naar meditatieve geluiden luisteren. In de grote hangmat – een vissersnet dat van de ene naar de andere kant van de Vleeshal hangt -– kun je een logboek lezen met tekst en tekeningen van een bootreis van Krakau in Polen naar Orléans in Frankrijk. Deze werken vragen je om te vertragen en ruimte te creëren voor introspectie in een steeds sneller wordende maatschappij.

De keramieken werken van Agnieszka Brzeżańska doen denken aan mystieke, goddelijke wezens die eeuwenoude kennis met zich meedragen. Deze ‘voorouders’ geven een inkijkje in hoe onze hedendaagse lichamen zich verhouden tot culturele perspectieven en nemen ons mee in de vraag wat natuur en wat cultuur is. De sculpturen staan verspreid door de ruimte, in de nisjes van de Vleeshal en in een fontein en dienen als gidsen door de tentoonstelling.

We nodigen bezoekers uit om door de ruimte te dwalen, zich af te zonderen of anderen te ontmoeten, naar verhalen te luisteren of zich te verliezen in de langzame, meditatieve bewegingen van de waterklok.

Het tentoonstellingsconcept is ontwikkeld door Nomaduma Rosa Masilela en Thiago de Paula Souza, curatoren van Vleeshals internationaal nomadisch programma 2022-2023 en overgedragen aan Vleeshal's teamleden Roeliena Aukema en Adriënne van der Werf, die daarmee de curatoren van deze tentoonstelling werden.

Speciaal ontwikkeld voor deze tentoonstelling

Evenementen

Dit project is mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het Mondriaan Fonds en gemeente Middelburg.