My Submission
Hardy Hill
Video/Film, Installatie
2022
Voor de zevende editie van Rooms of Now nodigde de Vleeshal kunstenaar Hardy Hill uit om nieuw werk te ontwikkelen voor een tentoonstelling in het oude, verlaten filmtheater in het Schuttershof-complex.
Het werk, My Submission, een audiovisuele installatie, is tot stand gekomen in samenwerking met Stephen Hill en Vincent Hill.
Voice 1: Nothing is free. Someone pays for every pleasure. Which is to say, before there is anything there is money. This is true, particularly, of pleasure.
Voice 2: What?
Voice 1: Pleasure cannot be ‘given’ and ‘received’, only arbitrated. Arbitrage is ‘price’. There is a cost to every transaction. To satisfy the desire of another, he must pay a price, lose something.
Voice 2: Look... Is this the right place? I came for—
Voice 1: Desire produces a commodity, an ‘image’ not of its object as being but of an aspect of this being.
Voice 2: Uh-hmm. Got it. It’s still a good time?
Voice 1: Yes.
Listen, here’s half now, you can collect the other when we’re through.
Sit anywhere.
Yes, there’s fine.
- From the script of Hardy Hill’s My Submission, 2021
My Submission komt onder andere voort uit Hills langdurige fascinatie voor Pierre Klossowski (1905-2001). Deze kunstenaar en schrijver beschreef het maken van kunst als pathologische en obsessieve bezigheid. Het bestaat, aldus Klossowski, uit niets meer of minder dan een eindeloze, driftige poging om een diepgeworteld fantoombeeld in de materiële wereld te representeren.
Bij binnenkomst van de filmzaal horen we een eigenaardige en opgebroken dialoog. Stem één galmt door de lege ruimte, terwijl 'stem twee' als tekst op de muur wordt geprojecteerd - als ondertitels bij een nooit gemaakte film. Het script voor dit werk ontstond nadat Hill een verzameling videobanden tegen het lijf was gelopen die aan het eind van de vorige eeuw zijn gemaakt door een amateur-hypnotiseur op het platteland van Michigan. Deze man nodigde jonge jongens bij hem thuis uit, om hen vervolgens te hypnotiseren, verkleden en documenteren. Hoewel de omvangrijke collectie aan video’s geen expliciet pornografische of zelfs erotische inhoud bevat, reflecteert deze volgens Hill de obsessieve en lustige drang die Klossowski beschrijft.
Hypnose is een veelvoorkomende psychoseksuele fetisj, die voor Hill ook een tragische kant kent. Het stelt iemand in staat om ‘in’ het lichaam van de ander, het object van begeerte, te kruipen. Maar ironisch genoeg wordt het innerlijke leven van deze ander daarmee tegelijkertijd ook verwoest, vervangen door een eigen projectie, en zal het enkel bij de kortstondige bevrediging van een dieperliggend verlangen blijven. Uiteindelijk geeft het oeuvre van de amateur-hypnotiseur voor Hill vooral ook blijk van een onvermogen om je in de innerlijke wereld van een geliefde te kunnen verdiepen. In hoeverre kunnen we de ander eigenlijk bezitten? En moeten we dat willen?
Voice 2: I’m not asleep
I’m faking it.
Not just faking it for the money.
I’m also doing it ‘cause she seems like a pretty nice person.
Maybe kind of tangled up
But not a mystery.
Speciaal ontwikkeld voor
Personen
Hardy HillSerie
Rooms of Now is een reeks projecten waarbij een (inter)nationale kunstenaar wordt uitgenodigd om een artistieke interventie te ontwikkelen bij mensen thuis, in Middelburg. De titel is ontleend aan een fotografieproject van kunstenaar Maurice van Es, die de eerste editie van Rooms of Now realiseerde. De serie vond plaats van 2019–2022.
Rooms of Now is de opvolger van het publieksprogramma So You Don't Get Lost in the Neighborhood.
In 2015 is Vleeshal gestart met haar Nomadisch Programma, als een verlenging van het bestaande tentoonstellingsprogramma in Middelburg. Voor het nomadisch programma gaat Vleeshal op reis en organiseert programma's in samenwerking met culturele partners in binnen- en buitenland, zoals Amsterdam Art Weekend, Art Rotterdam, Spring Performance Festival, Poppositions, Brussel en WIELS Art Book Fair, Brussel.