Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. U kunt hier meer over lezen in onze Cookieverklaring. U kunt uw cookievoorkeuren aangeven via de knop "Instellingen aanpassen".

Art is the Arrangement

Pieter Engels

Solotentoonstelling

19 januari – 9 februari 1980
Vleeshal (Kaart)

Pieter Engels, installatiefoto. Foto: Wim Riemens | Art is the Arrangement | Pieter Engels

1. (DILEMMA) the painter’s painting is never on the canvas 1979
Horizontaal gehangen doek, afmeting 140-280-5cm
Canvas: egaal wit

In het midden van het witte canvas is een witte kunststof tekstplaat gemonteerd, voorzien van de hierboven genoemde tekst.
Aan de korte zijden, links en rechts van het canvas, bevinden zich buiten het canvas 2 lange pasteuze verfstreken in acrylverf, als zelfstandige ‘voorwerpen’ op de wand aangebracht – links en rechts 1 penseelstreek.
De schilder maakt (wellicht) nooit dat schilderij, wat als schilderij (on)bewust in z’n ‘hoofd’ zit, en in dat ‘hoofd’ de toets van z’n waardeoordeel zal doorstaan. Het werkelijke schilderij van de schilder blijft dan ook in de schilder en daarom buiten het (beschilderde of onbeschilderde) doek. Ieder werk van een kunstenaar blijft en blijkt een eigen recordpoging en wordt als zodanig een beeldvorm op zichzelf, zonder volledig het beeld te zijn wat de maker innerlijk voor ogen stond.
Voortgaand op deze bespiegeling, zou het bestaan van een door mij voorspelde toekomstige uitvinding een ander licht kunnen werpen op het verborgen beeld van de mens.

Engels’ predicted future invention A.D. 2038 – THE AUTO-VIDEO M., a machine which will record and visualize all your thoughts, images and dreams. New York, febr. 1978.

2. A(shes) R(ice) T(rash)
ART IS THE ARRANGEMENT

Op de vloer ligt een groot langgerekt open kader geformeerd door demontabele witgeschilderde balken. De vorm en het formaat van het kader wordt mede bepaald door de ruimte (waarschijnlijk een kader van 20 meter bij 1 meter of 50 centimeter).
Uitgaande van de ruimte en het kader deponeer en arrangeer ik een hoeveelheid as, voorzien van een tekstblok A(shes); een hoeveelheid rijst, voorzien van een tekstblok R(ice); een hoeveelheid afval, voorzien van een tekstblok T(rash).
De tekstblokken zijn dusdanig opgesteld dat de initialen van de hoeveelheden A.R.T. op afstand als ART leesbaar zijn. Deze formatie is verder voorzien van een tekstblok ‘ART IS THE ARRANGEMENT’.

3. A(zure) R(ed) T(urquoise)
ART IS THE ARRANGEMENT
1979

Open wit geschilderd kader in grenenhout, in de vorm van een gelijkbenige driehoek. Basis: 200 cm; basishoeken: 20 graden; tophoek: 150 graden.
Het witgeschilderde open kader vertoont op drie plaatsen een hoeveelheid verf, respectievelijk azuur, rood, turquoise, en deze gaan vergezeld van tekstblokken A(zure), R(ed) en T(urquoise).
De tekstblokken zijn zo opgesteld, dat de initialen van de diverse hoeveelheden kleur A.R.T. op afstand als ART leesbaar zijn. Deze formatie is vervolgens voorzien van een tekstblok ‘ART IS THE ARRANGEMENT’.

4. A(ngle) R(ectangle) T(riangle)
ART IS THE ARRANGEMENT
1979
Een formatie (ruimtelijk) gevormd door een open hoek (A)ngle, een open rechthoek (R)ectangle, een open driehoek (T)riangle.
De tekstblokken zijn dusdanig opgesteld, dat de initialen van de geometrische vormen A.R.T. op afstand als ART leesbaar zijn. Deze ruimtelijke formatie is voorzien van een tekstblok ‘ART IS THE ARRANGEMENT’.