This website uses different types of cookies. You can read more about this in our Cookie Statement. You can indicate your cookie preferences via the "Change settings" button.

Architecture Without Building

Yona Friedman, Jean-Baptiste Decavèle

Group exhibition

14 September – 16 December 2012
Vleeshal (Map)

Curator: Lorenzo Benedetti

Friedman & Decavèle, 2012
Exhibition view
Leo van Kampen photography | Architecture Without Building | Yona Friedman, Jean-Baptiste Decavèle

This text is only available in Dutch

Architect, theoreticus en auteur Yona Friedman is een van de belangrijkste denkers binnen de architectuurgeschiedenis van de twintigste- en eenentwintigste eeuw. In een tijd waarin kwesties op het gebied van stedelijkheid, mobiliteit, globalisering en migratie steeds dominanter werden, bedacht hij visionaire concepten als ‘mobiele architectuur’, de ‘ruimtelijke stad’, ‘uitvoerbare Utopia’s’ en ‘zelfplanning’, die nog altijd actueel zijn. Sinds enkele jaren werkt Friedman samen met fotograaf en filmmaker Jean-Baptiste Decavèle. Decavèle onderzoekt de representatie van het geheugen.

Het uitgangspunt van Architecture without building is te ‘beginnen bij de inhoud’. Er is een behoefte om ‘iets te kunnen laten zien’ en daar is een ruimte, een architectuur voor nodig. Architecture without building wil dienend zijn voor ‘iets anders’ zonder zich aan te passen aan De Vleeshal. Zowel ruimte als tentoongestelde kunstwerken hebben beperkingen. Architecture without building wil de kloof tussen beiden overbruggen.

Museum Iconostase

Friedman heeft speciaal voor De Vleeshal een ‘museum iconostase’ getekend. Jean-Baptiste Decavèle heeft deze tekening vertaald naar een driedimensionale module van 500 ringen, een ruimtelijke structuur waarin kunstwerken gepresenteerd kunnen worden. De Iconostase staat los van permanente architectonische elementen en kan in verschillende vormen voor verschillende doelen worden gebruikt en op ieder gegeven moment worden verwijderd, verplaatst, aangepast of vernieuwd.

De Iconostase wordt mogelijk ook deels buiten De Vleeshal geplaatst, op het binnenplein naast het stadhuis en kan daarmee een uitbreiding van de ruimte van De Vleeshal vormen. De openheid van de structuur is gebaseerd op de mogelijkheid om veel verschillende projecten onderdak te bieden. De inhoud hoeft zich niet (meteen) aan te passen aan de ruimte. De Iconostase wordt na de tentoonstelling opgenomen in de collectie en kan in de toekomst dienen als extra ruimte.

Filmpje 11 0262 Boxes by shooting gemaakt door Jean-Baptiste Decavèle bij de tentoonstelling Architecture without building. In het filmpje zien we de verwijdering van La Ville Spatialle uit de Iconostase.

Yona Friedmans architectuurprojecten hebben zich vaker gericht op het onderwerp ‘museum’. Zo maakte hij eind jaren ’60 een ontwerp voor het Centre Pompidou, met als uitgangspunt een met de tijd mee veranderende structuur. De relatie met de tentoonstelling en het publiek is voor Friedman uitermate belangrijk. Daarom richt Yona Friedmans project zich ook op het publiek als element dat vorm geeft aan ‘het museum’, aan De Vleeshal. Leonor Antunes in samenwerking met MORE publishers, vanaf 02.12.2012 .

Architecture without building is een platform geweest voor inbreng van anderen. Vele Middelburgers hebben iets geplaatst dat voor hen van betekenis was. Er is een muziekstuk in première gegaan tijdens de Nacht van de Nacht op 27 oktober. Uit de collectie van de SBKM/De Vleeshal is het werk Gilgamesj van Jimmie Durham toegevoegd. Vanaf 2 december is werk van Leonor Antunes in samenwerking met Morepublishers te zien:  sunday # 019, ‘Le hassard est l’ennemi de tous les mètres’.

Finissage


Zondag 16 december om 16:00 uur sloten André Vida en Hilary Jeffery de tentoonstelling Architecture without building van Yona Friedman en Jean-Baptiste Decavèle af met de muzikale performance DUO.

Jean-Baptiste Decavele nam deel aan vele tentoonstellingen in Parijs, Ivry-sur-Seine, Winnipeg, Toronto, Vancouver, Rome, New York, Ile de Vassivière, Antrewp, Lyon, Kaapstad en heeft ook deelgenomen aan video-festivals en presentaties in Rome en Frankrijk. Hij ontving de Villa Medicis Hors les Murs award in 1999 voor zijn project Entre Ciel et Mer, Voyage Aide-Memoires en opnieuw in 2001 voor Nostalgie, la Demeurance et l’Icône, op het zuid-afrikaanse schrijver Tatamkulu Afrika. Zijn werk voert hij vaak uit in samenwerking met anderen: Herve Le Tellier (Frans Oulipien writter), Elina Löwensohn (Frans-Amerikaanse actrice), Michaël Lonsdale (Franse acteur), Nico Dockx (Belgische artiest).

Sinds enkele jaren werkt hij samen met de architect Yona Friedman. Ideeën rondom architectuur, films, archieven, fotografie, voorstelling van ruimtes, landschappen worden uitgewisseld.Momenteel is zijn werk verdeeld tussen een zeer strenge en nauwkeurige film praktijk en verschillende projecten waarbij hij voorstellen voor tentoonstellingen doet zoals bij Du Breuil in Parijs, CIAP in Ile de Vassivière, en nu De Vleeshal in Middelburg. Dit beschouwt hij als een experimentele fase die hij documenteert als potentiële niet-gerealiseerde films, waarvoor elke persoon die deel uitmaakt van het creatieve proces: de technicus, de curator, de gastartiesten, potentiële verhalende figuren zijn van hun eigen functies en ficties.

Elke tentoonstelling waaraan hij deelneemt vormt een zeer specifieke ruimtelijke en architecturale context voor zijn toekomstige films.